Deze ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je ontspant

Inhoud

Op sommige dagen kun je behoorlijk gestrest raken; presentaties, cijfers, grote opdrachten, lekke banden, vertraging en talloze andere belemmeringen. Verlies je echter niet in die tegenslagen - met deze oefeningen ga jij voortaan volledig kalm de dag door.

De in-uit-oefening

De meest bekende oefening. Adem langzaam diep door je neus in, houd je adem ongeveer een seconde ‘vast’ en adem rustig uit door je mond.

Aandacht op ademen

Het ‘tellen’ van je ademhaling lijkt wel ongekende voordelen te hebben; je slaapt er beter van, je wordt alerter én je wordt er rustig van. Focus je compleet op je ademhaling, en niets anders. In – uit. In – uit. In – uit. Het werkt rustgevend, omdat je aan niets anders denkt dan ademen. Alledaagse hectiek is eventjes niet aan de orde.

Probeer hierbij je ademhaling niet te veranderen. Je kunt hier overigens een dagelijkse meditatie van maken. Plan een vast moment in op de dag – bijvoorbeeld ’s ochtends na het ontbijt – en ga tien minuutjes je adem tellen. Je hoeft daarvoor geen ingewikkelde yogahouding aan te houden, als je maar relaxed zit. Comfortabel is hierbij het sleutelwoord.

Gebruik je hele lichaam

Als je ademhaalt, gaat dat negen van de tien keer automatisch. Net zoals het knipperen van je ogen, is ademhalen een reflex. Als je op je adem gaat letten, adem je door een ander lichaamsdeel dan je normaal doet. Probeer het maar eens. Adem eens zoals je normaal doet; voel je een specifiek lichaamsdeel? Waarschijnlijk niet. Probeer het nu eens door je borst, en maak er een diepe teug adem van. Je ziet je hele borst groot worden – je kunt nu dieper ademen. Door je borst ademen is de allerbeste techniek voor rust. Adem in door je borst, adem uit door je buik.

Adem de rust in en de stress uit!

Lees ook