De voordelen van wandelen voor je gezondheid!

Inhoud

Niet elke mens is een actieve sporter, maar gezondheid vinden de meesten wel essentieel. Veel mensen willen dus wel actief bezig zijn met het verbeteren van hun gezondheid en hun conditie.

Verbeteren van gezondheid en conditie

Maar ook als je niet echt een sporter bent, kan je je gezondheid wel willen verbeteren. Naast gezonde voeding kan wandelen je daar prima bij helpen. Gelukkig wordt wandelen door de meeste mensen niet meer als oubollig gezien. Het is immers een uitstekende manier om een betere conditie op te bouwen.

Geleidelijk opbouwen is een must

Als een gek elke dag gigantische wandelingen maken, zal je niet helpen om je conditie te verbeteren. Je vergroot dan namelijk de kans op blessures. Begin op een moment dat het fijn is om te wandelen. Een wandeling bouw je rustig op (wandel wel flink door). Elke keer een beetje verder wandelen zorgt ervoor dat je lichaam wordt geprikkeld en je hartslag gestimuleerd wordt.

Dagelijks een half uur bewegen is nog altijd een gestelde norm voor een goede gezondheid en conditie. Bovendien is dertig minuten wandelen een uitstekende basis voor de verbranding van lichaamsvetten. Wanneer je de eerste keren geen half uur kunt wandelen dan is dat niet erg. Je zult geleidelijk aan een betere conditie krijgen en deze norm dan zonder moeite halen.

Wat doet wandelen voor je lichaam?

  • Flink doorwandelen biedt je lichaam meer dan alleen een verbeterde conditie. Dagelijks minimaal een half uur buiten zijn, is tevens ook goed voor je geest. Moeiteloos zal je je geestelijk kunnen ontspannen.
  • Verder verbetert wandelen de conditie van je hart en bloedvaten. Wandelen zal ook je cholesterol en je bloeddruk laten dalen (bij een te lage bloeddruk kan deze juist een beetje verhogen).
  • Je krijgt door wandelen sterkere spieren (aanvankelijk merk je dit aan je kuitspieren), niet alleen in je benen want ook de rest van je lichaam is bij het wandelen actief betrokken.
  • Het gevoel van fitheid zal je ook mentaal sterker maken.
  • De kans op botontkalking zal afnemen door dagelijks te wandelen.
  • Je gewrichten blijven soepel door regelmatig een wandeling te maken.
  • Van wandelen kan je lichaamsgewicht verliezen, of dit op peil houden.