Daarom moet je 2 keer per week vis eten

Inhoud

Vis maakt een belangrijk deel uit van een gevarieerd voedingspatroon. Vandaar dat het aangeraden is twee keer per week een lekkere portie vis te eten. Natuurlijk kun je de vis op verschillende manieren nuttigen, bijvoorbeeld in een koude salade of een ovengerecht. We leggen je in dit artikel uit waarom vis eten belangrijk is en hoe je dat het beste kunt doen.

Twee keer per week vis eten is gezond

Dokters en voedingsspecialisten zijn het met elkaar eens: lichaamsbeweging en voeding zijn belangrijk voor je algehele gezondheid en welzijn. Het is dan ook belangrijk om gevarieerd te eten, wat betekent dat je niet elke dag hetzelfde eet. Enkel door voldoende te variëren in je eetpatroon krijg je namelijk alle nodige voedingsstoffen binnen.

Een deel van die voedingsstoffen kan je bijvoorbeeld uit vis halen. Zo bevat vis veel eiwitten en die zorgen er onder andere voor dat je spieren sterk blijven. Een volwassene moet op een dag ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht binnen krijgen. Sommige groepen zoals vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen, duursporters etc. hebben nog wat meer nodig. 100 gram uitgelekte tonijn in olijfolie bevat al 24 gram eiwitten.

Bovendien bevat vis ook ‘goede’ vetten zoals de bekende omega 3-vetzuren die je onder andere om je cholesterolgehalte op peil te houden. Hierdoor verminder je de kans op hart- en vaatziekten. Vooral vette vis zoals makreel, sardienen, tonijn... is een belangrijke bron van omega 3-vetzuren.

Ook kinderen moeten vis eten, ze hebben de omega 3-vetzuren namelijk nodig voor de ontwikkeling van hun hersenen en zicht. Verderop in dit artikel geven we je dan ook wat tips om gerechten te maken met vis waar de meeste kinderen van zullen smullen.

Daarnaast is vis ook een goede bron van mineralen zoals calcium, fosfor, ijzer etc. en vitaminen (vitamine A, vitamine D, vitamine B12...).

Vis bereiden is niet moeilijk

Vaak denken mensen dat het moeilijk is om vis te bereiden, maar niets is minder waard. Er zijn wel bepaalde vissoorten die wat moeilijker te bakken zijn omdat de filets snel uit elkaar vallen, maar uiteindelijk verandert dat helemaal niks aan de smaak én de voordelen van de vis voor je gezondheid.

Ook zijn er een aantal visgerechten die niet kunnen mislukken. Vooral tonijn, sardienen en makreel in blik zijn erg handig om in huis te hebben omdat je hier veel mee kunt variëren. Verder is het natuurlijk mooi meegenomen dat ze gewoon dezelfde nutritionele eigenschappen als verse vis hebben, maar veel langer houdbaar zijn.

Tips om vis lekker te bereiden (ook voor kinderen)

Zalmfilet kun je in de oven bakken door deze in aluminiumfolie te doen met wat kleine stukjes aardappels en groenten naar keuze (prei, courgette, broccoli…). Voeg een scheutje olijfolie en kruiden toe, en vouw de aluminiumfolie dicht. 45 minuten later heb je heerlijke vis!

Makreel uit blik is dan weer erg lekker op een clubsandwich, maar ook door de pasta met kaassaus of pesto bijvoorbeeld. Wanneer je het door de pasta doet zullen de meeste kinderen het maar al te graag eten.

Met tonijn, sardienen en makreel kun je ook heerlijke koude salades maken. Denk hierbij aan aardappelsalade, pastasalade of quinoasalade. Maak deze klaar zoals je altijd doet en voeg op het einde de vis toe. Het eindresultaat? Een frisse maaltijdsalade!

Om je kinderen blij te maken kun je ook vis toevoegen op zelfgemaakte pizza’s. Of laat ze zelf hun pizza maken, de meeste kinderen lusten dat wat ze zelf maken nu eenmaal net nog iets liever!

Klik hier voor lekkere recepten met vis