Daar komt het griepseizoen: de beste tips om je immuunsysteem een boost te geven

Inhoud

De winter staat op een kier, dus we keren bijna terug naar die korte, donkere en vooral koude dagen. Hoewel deze periode van het jaar ook best gezellig kan zijn, neemt het risico op griep, vervelende verkoudheden en andere winterkwaaltjes in deze periode aanzienlijk toe. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je immuunsysteem tijdens deze periode sterk genoeg is. Het immuunsysteem werkt immers als afweersysteem en beschermt ons lichaam tegen ongewenste indringers zoals virussen en bacteriën.

De beste manier om winterkwaaltjes te vermijden is preventief optreden. Met onderstaande tips geef je je immuunsysteem alvast een extra boost. 

Koester een goede nachtrust

Ons immuunsysteem wordt gestimuleerd door een goede nachtrust. Veel mensen slapen helaas te weinig door een overvolle agenda, stress of omdat ze te kampen hebben met slaapproblemen. Bij voldoende slaap zijn onze natuurlijke 'killercellen' veel actiever, zodat de kans op infecties kleiner is. Heb je last met in slaap te vallen of met doorslapen? Vermijd dan smartphonegebruik, cafeïne en alcohol voor het slapengaan en hou vast aan een regelmatig slaappatroon. Anders wordt de werking van het slaaphormoon melatonine verstoord. Probeer toch tussen 6 en 8 uur per nacht te slapen, want een goede nachtrust is onontbeerlijk voor een goede weerstand.

Cliché maar waar: drink voldoende water

Het is heel belangrijk dat je niet uitdroogt, want dan werkt het immuunsysteem minder goed. Vloeistof vervoert namelijk voedingsstoffen en voert tegelijk de giftige stoffen af. Drink  minstens 1,5 liter per dag, zo kunnen die afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Of gewoon al een extra glas water bij het opstaan kan al wonderen doen!

Versterk  je darmflora

Het grootste deel, zo'n 70%, van het immuunsysteem zit in de darmen. Een gezonde darmflora is dus van uiterst belang voor een goede weerstand. Zorg daarom voor voldoende vezels, uit groenten, fruit en volkoren producten.

Was je handen geregeld

Een eeuwenoude tip, maar daarom niet onbelangrijk. Schaf jezelf een antibacteriële gel aan zodat je overal en eender wanneer je handen regelmatig kan desinfecteren. Zeker nadat je op publieke plaatsen bent geweest.

Zorg voor voldoende fysieke activiteit (binnen én buiten)

Velen van ons hebben tijdens de wintermaanden weinig tot geen zin in sport of buitenactiviteiten. Maar  voldoende lichaamsbeweging geeft je weerstand wel degelijk een stimulans! Door te bewegen worden allereerst onze hart- en bloedvaten versterkt en anderzijds hebben onze cellen frisse zuurstof nodig om optimaal gezond te zijn. Dus tip: hap zoveel mogelijk frisse lucht en beweeg minstens 30 minuten per dag.

Gezonde en gevarieerde voeding

Het is belangrijk dat je je immuunsysteem versterkt door de juiste voedingstoffen op te nemen. Vooral vitaminen en mineralen zijn essentiële voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om optimaal te werken en ons gezond te houden. De meeste winterkwaaltjes zijn namelijk het gevolg van een tekort aan vitamines en mineralen.  In de herfst- en winterperiode is de opname van essentiële voedingsstoffen nog belangrijker omdat ons lichaam dan sowieso al sneller tekorten heeft en vatbaarder is voor verkoudheden en griep.

Een gevarieerd eetpatroon wordt dan ook ten zeerste aangeraden. Eet voornamelijk groenten, fruit, volkorenproducten, noten, zaden, vis en mager vlees. Felgekleurd fruit en groenten zoals paprika, wortels, pompoen en mango zijn rijk aan antioxidanten die het immuunsysteem een opkikker kunnen geven. Ook noten zijn een goede optie!

Zorg voor voldoende vitamine D

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de weerstand. Vitamine D versterkt namelijk onze botten en zorgt voor de opname van calcium in ons lichaam. Voldoende vitamine D zorgt er tevens ook voor dat je immune respons sneller optreedt en verlaagt bovendien de kans op virale en bacteriële infecties. Een tekort aan vitamine D maakt je dus vatbaarder voor ziektekwaaltjes.  In de winter worden de dagen alsmaar korter waardoor we minder blootgesteld worden aan zonlicht. Vul daarom je tekorten aan met een voedingssupplement vitamine D op basis van koud geperste olijfolie voor een optimale opname, zoals D-Pearls van Pharma Nord.

 Zorg voor voldoende selenium en zink

De mineralen selenium en zink spelen een essentiële rol in de afweermechanismen van ons lichaam tegen infecties en schadelijke stoffen. Beide antioxidanten zijn nodig zodat het immuunsysteem optimaal kan functioneren. Ze bestrijden vrije radicalen die schade aanrichten in het lichaam. Door een tekort aan selenium en zink kunt u vaker ziek en vermoeid worden in de winterperiode.

De voornaamste voedselbronnen van selenium zijn vlees, volkoren granen, paranoten en vis. Maar die hoeveelheden in onze dagelijkse voeding zijn eerder gering. Ook omdat wij vaker schadelijke stoffen (bv. Zware metalen) binnenkrijgen van buitenaf én onze voeding niet altijd de dagelijkse behoeften aan antioxidanten dekt, is een voedingsaanvulling meer dan ooit noodzakelijk. Maar opgelet niet alle selenium is dezelfde. Het is voor iedereen belangrijk om de tekorten in het lichaam aan te vullen met een voedingssupplement zoals Selenium+Zinc van Pharma Nord. Selenium+Zinc bevat gedocumenteerde en werkzame organische seleniumgist (SelenoPrecise), zink en vitamines A, B6, C en E. Een ideale combinatie om het immuunsysteem te bevorderen. Meer informatie? Neem een kijkje op de website https://www.pharmanord.be/producten/selenium-zinc