Is bruinbrood gezonder dan witbrood?

Inhoud

Brood wordt gemaakt van graan. Dit kan tarwe, spelt, haver, maïs, gerst of rogge zijn. In deze granen zitten een heleboel waardevolle voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen. In tegenstelling tot wat nog altijd veel mensen denken is witbrood per definitie niet meteen ongezond te noemen. Een feit is echter wel dat er in witbrood veel minder goede voedingsmiddelen zitten dan in bruinbrood.

Vezels

Brood is een grote bron van vezels en deze zijn heel belangrijk voor de werking van de darmen. Vezels worden niet verteerd door onze dunne darm, waardoor ze in de dikke darm terecht komen en dat heeft een positief effect op je stoelgang. Onder normale omstandigheden zou je zo'n 40 gram voedingsvezels op een dag moeten binnenkrijgen. In witbrood zijn er veel minder vezels aanwezig dan in bruin - en volkorenbruin.

Het belang van voedingsvezels:

  • Bevordert stoelgang
  • Verlagen bloeddruk
  • Verlagen de cholesterol
  • Verzadigd gevoel
  • Aanvoer van ijzer

IJzergehalte

Naast vezels zit er ook heel wat ijzergehalte in brood. Ongeveer 22 procent van het ijzer dat je binnenkrijgt is afkomstig uit brood. Echter zit er in witbrood helemaal geen ijzer maar wel een heleboel extra calorieën dan in bruinbrood. Kortom: de energiewaarde van een sneetje witbrood ligt aanzienlijk hoger dan een sneetje bruinbrood met hetzelfde gewicht. Wanneer je de voedingswaarde van witbrood vergelijkt met die van bruinbrood dan kom je al snel tot de conclusie dat je lichaam eigenlijk weinig hiermee aankan.

Is witbrood ongezonder dan bruinbrood?

Witbrood kan je niet ongezond noemen omdat er heel wat belangrijke voedingsstoffen in aanwezig zijn. Witbrood is gezond, bruinbrood is gezonder en volkorenbrood is het gezondst.

Volkorenbrood

Volkorenbrood is gemaakt van de hele graankorrel en dus 100% volkoren. Doordat de hele korrel hierin verwerkt is, zorgt volkorenbrood voor een goede darmflora, een optimale spijsvertering en helpt het om op een gezond gewicht te blijven. Volkoren graanproducten verdienen de voorkeur. De granen worden hier volledig gebruikt en zijn dus nog helemaal intact. Het graan in witbrood is daarentegen bewerkt, waardoor er heel wat voedingsstoffen verloren gaan.