Afvallen zonder dieet? De ultieme tips.

Een gezonde levensstijl bestaat uit voldoende beweging, bewuste voedingskeuzes en een positieve instelling. Het is daarom mogelijk om gezond af te vallen zonder een dieet te volgen. Sterker nog,langdurige resultaten bereik je door elke dag opnieuw het beste te kiezen voor je gezondheid.

Kalm blijven

Een lichaam dat in balans is bereikt gemakkelijker een gezond gewicht. Cortisol is een hormoon dat wordt aangemaakt als gevolg van stress. Dit hormoon verstoort de balans van lichaamsprocessen, waaronder de spijsvertering. Om deze verstoring te voorkomen is het belangrijk om te begrijpen hoe het veroorzaakt wordt. Probeer in ieder geval kalm te blijven in stresssituaties. Dit is een belangrijke tip om op lange termijn goed werkende lichaamsprocessen te ondersteunen.

Superfoods

De term ‘superfoods’ is de afgelopen jaren enorm populair geworden. Deze zogenaamde nieuwe superfoods zijn echter vaak eeuwenoude noten, zaden, vruchten en groenten die een gezond eetpatroon kunnen versterken. De term superfood is daarom synoniem aan een hoge vitaminen voedingswaarde. De werking en resultaten worden pas goed zichtbaar met een gezond eetpatroon als basis.

Om gezond af te vallen zonder dieet kun je enkele superfoods als spinazie, goji bessen, chiazaden, tomaten, zoete aardappelen, grapefruit, sinaasappelen, jalapeño pepers en avocado's toevoegen aan je maaltijden. Deze voedingsmiddelen bevorderen de vetverbranding en voeden het lichaam optimaal waardoor je sneller een verzadigd gevoel bereikt.

Onverzadigde vetten

Vermijd zoveel mogelijk verzadigde vetten. Deze vetten zijn van dierlijke oorsprong en niet goed voor je lichaam, ze hebben o.a. een negatieve invloed op je cholesterol gehalte en vergroten het risico op hart – en vaatziekten. Vervang deze vetten door plantaardige oliën en producten op basis daarvan. Onverzadigde vetten zijn van goede kwaliteit en leveren onverzadigde vetzuren.

In een gezonde voeding zijn onverzadigde vetten onontbeerlijk.  Omega 3 en omega 6 vetten zijn essentiële meervoudig onverzadigde vetten die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. We moeten ze dus met onze voeding innemen.

(Meervoudig) onverzadigde vetzuren kan je o.a. vinden in:

  • Plantaardige oliën
  • Margarine*
  • Avocado’s
  • Noten en zaden
  • Olijfolie
  • Vis

Visualiseren en positieve instelling

Lichaam en geest zijn steeds in wisselwerking. Diverse psychologische studies hebben uitgewezen dat het enorm helpt om een gezond lichaam te visualiseren om het proces van afvallen te stimuleren. Een positieve instelling is ook zeer bevorderend bij het maken van bewuste en gezonde keuzes. Wanneer de eerste stappen worden gezet om gezond af te vallen, kan het even duren voordat de resultaten zichtbaar worden voor jezelf en anderen. Door een positieve instelling wordt je uithoudingsvermogen vergroot en krijg je de kracht om je nieuwe levensstijl vol te houden. Zorg dat je iets hebt om naartoe te werken en verlies je doel niet uit zicht.

Krachttraining en blijven bewegen

Door meer spiermassa op te bouwen door middel van krachttraining, kan het lichaam de hele dag door calorieën verbranden. Bouw het geleidelijk op en oefen met het eigen lichaamsgewicht door bijvoorbeeld elke dag squats te doen.

Elke dag opnieuw blijven bewegen is essentieel om de spijsvertering en vetverbranding te stimuleren. Wandelen, fietsen of zwemmen zijn ideale calorie verbrandende oefeningen met een minimale kans op blessures.

*voetnoot: Margarine is 100% plantaardig en gemaakt van plantaardige oliën. Het bevat geen melkvet en is rijk aan onverzadigde vetten. Boter bevat wél verzadigde vetten. In tegenstelling tot margarine, is boter een dierlijk product die voor 82% uit melkvet bestaat.