Advies van de expert: de lunchgewoontes van Katleen (52)

Gezond lunchen: we willen én proberen wel, maar toch is niet altijd even makkelijk om de perfecte lunch samen te stellen. Net daarom lieten we de lunchgewoontes van een aantal lezers eens onder loep nemen door OZ-voedingsexpert Daphne. Ontdek hieronder de lunchgewoontes van Katleen (52) samen met het advies van Daphne. 

De lunchgewoontes van Katleen

Ik heb een zeer afwisselend lunchpatroon, gaande van de oerklassieke boterham met kaas tot een, volgens mij, goed opgebouwd slaatje of een kom soep.

Soms schrok ik eens een belegd broodje uit de cafetaria vlak voor een vergadering op een drukke werkdag maar ik probeer zo vaak mogelijk mijn bord verse groentjes te gaan vullen in de kantine. Aangezien ik telewerk staan de restjes uit de koelkast vaak ook op het programma...

Dus helemaal geen routine.

Het advies van voedingsexpert Daphne

Goed om horen dat er veel afwisseling in je lunchpatroon zit. Ideaal om een ruim palet aan vitaminen en mineralen mee op te nemen. Tip: Verschillende kleuren groenten leveren verschillende soorten vitaminen. Dagelijks voor een verschillend kleurenpalet zorgen loont dus. 

Ga je voor een klassieke boterham, probeer dan ook hier gauw nog een portie groenten bij te gooien (een stuk komkommer, dan eens wat tomaatjes..). Probeer soep niet altijd te mixen. Hierdoor bewaar je meer vezels en voel je je sneller en langer voldaan. Ook mentaal werkt dit verzadigend. Hoe meer je kauwt, hoe meer je ‘voelt’ dat je werkelijk aan het eten bent.

Een goede routine begint bij een goede voorbereiding. Probeer de avond voordien al wat gezonde snacks en een gezonde lunch voor te bereiden. Dit bespaart je in een drukke ochtendroutine heel wat tijd en geld. Tel die belegde broodjes maar eens op op het einde van de maand... 

Al is een belegd broodje zeker niet altijd slecht hoor. Meestal worden belegde broodjes minder 'gezond' door de vele eetlepels saus die erop zitten. Kan je dit omzeilen, door bijvoorbeeld een broodje zonder saus te nemen en er zelf gedoseerd wat saus op te doen (bv. een dressing), dan kan dit zeker ter afwisseling. Ga bij voorkeur wel voor een bruin broodje.

Het restje van de dag voordien kan ook niet meteen kwaad, tenminste als de samenstelling van je vorige maaltijd wat gezond is.

Probeer vooral regelmatig te eten. Zo voorkom je grote honger een ben je minder snel geneigd ongezondere keuzes te maken. Bij een grote hongerklop snakt je lichaam meer naar vetrijkere en suikerrijkere snacks om zo snel mogelijk uit de energiedip te komen. Je honger voor zijn, leidt meestal tot gezondere keuzes.

Hoe is het met jouw lunchgewoontes gesteld? Doe de test!

Net als Katleen benieuwd hoe het met jouw lunchgewoontes gesteld is? Ontdek het via onze nieuwe test!

Naar de test!