7 tips om de winter gezond en fit door te komen voor zowel jong als oud

Inhoud

De voorbije zomer was er een om nooit te vergeten. Slechts 20 regendagen en de hoogste gemiddelde temperatuur sinds het begin van de metingen in 1833. Maar hoe fijn onze herinneringen aan de zomer ook zijn, ondertussen zijn velen vooral bezig met de winter die eraan komt. Het wordt dan ook stilletjesaan tijd om ons daarop voor te bereiden. Door het grote contrast zouden we anders weleens van de ene verkoudheid in de andere kunnen vallen. Wij geven je 7 tips om deze winter gezond en fit te blijven, want voorkomen is beter dan genezen!

Haal je griepvaccin

Veel mensen hebben schrik van naalden, maar zo’n vaccinatie valt best wel mee. Het is in elk geval beter dan een ferme griep die een week of twee in je kleren blijft hangen. Verschillende bedrijven organiseren al inentingen voor hun werknemers, informeer je dus zeker eens op je werk. De maanden oktober en november zijn het meest geschikt voor je prikje, niet te lang meer wachten is de boodschap!

Verzorg je huid

Bij koude temperaturen verstoppen we ons vaak achter verschillende laagjes kledij om ons lichaam warm te houden. Ons gezicht en onze handen zijn uit praktisch oogpunt dikwijls minder beschermd. Rode huid, schilfers en kloven zijn daar het gevolg van. Dat kan best wel pijnlijk zijn. Een goede hydraterende crème doet al wonderen.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Korte dagen, weinig zonlicht en minder sociale activiteiten. We worden er allemaal wel eens neerslachtig van. Voor ouderen die met eenzaamheid te maken hebben of jongeren die gevoelig zijn voor depressies is de winter een extra moeilijke periode. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid te zijn. Plan voldoende activiteiten ondanks het weer en denk al eens na over nieuwe uitdagingen die je binnen kan doen, waar je anders misschien minder tijd voor hebt.

Kom buiten!

De winter, dat is de periode waarin je de hele dag onder je zachtste dekentje zit. Waarom zou je ook buitenkomen? Vergeet echter niet dat je lichaam in de koudste maanden nog meer snakt naar zonlicht en voldoende frisse lucht. De kansen zijn iets schaarser, maar profiteer ervan om genoeg vitamine D te verzamelen. Met het klimaat in België is het haast onmogelijk om in de wintermaanden de nodige hoeveelheid vitamine D op te nemen. Een voedingssupplement met natuurlijke vitamine D3 in koud geperste olijfolie, is dus geen overbodige luxe.

Drink voldoende

Het grootste deel van ons lichaam bestaat uit water. Dat moet constant aangevuld worden. In de zomer is dat simpel, je snakt bij de minste inspanning naar wat drank. In de winter missen we die reflex vaak omdat we koude temperaturen niet associëren met zweet en de verfrissing die water brengt. Desalniettemin verbruiken we evenveel vocht, onder andere om ons lichaam warm te houden. Blijven drinken is de boodschap.

Sport thuis

Gladde wegen en een ijskoude wind, je zou voor minder je loopschoenen inruilen voor een kersenpitkussentje. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om binnen je oefeningen te doen. Er bestaan heel wat apps waarmee je creatieve work-outs kan samenstellen op verschillende niveaus. Zo blijft je conditie ook in de winter op peil.

Vul aan met een voedingssupplement 

Een evenwichtige voeding is de basis voor een goede gezondheid. In vermoeiende periodes zoals drukke tijden op het werk, stressvolle privésituaties of barre weersomstandigheden, kunnen voedingssupplementen daar een goede aanvulling op vormen. Er zijn heel wat verschillende producten op de markt die je net die impuls kunnen geven die je echt nodig hebt. Kies voor een sterke formule, met multivitaminen, mineralen en spoorelementen zoals selenium en zink, die lichaam beschermt en helpt goed te functioneren. Bio-Multivitamin van Pharma Nord bevat het goed gedocumenteerde SelenoPrecise voor een goede opname en optimale werking. Nu in uw apotheek met promo-aanbieding 120+30 tabletten gratis (1 tablet per dag, adviesprijs €25,50).