7 tips om af te vallen

Inhoud

De strijd tegen overtollige kilo’s kan een moeizame strijd zijn. Misschien heb je al meerdere diëten gevolgd, maar is het nog steeds niet gelukt om kilo’s kwijt te raken en deze ook niet terug te laten komen op je lichaam. Om afvallen gemakkelijk te maken, hebben wij zeven tips opgesteld. Deze tips worden stuk voor stuk beschreven in dit artikel.

Tip 1: eet mindful

Mindful eten wil zeggen dat je tijd vrijmaakt voor het eten van je maaltijden en al je aandacht richt op datgene wat je eet. Op deze manier geniet je meer van je eten en ben je sneller verzadigd, waardoor je minder hoeft te eten om vol te zitten. Ook is het belangrijk om mindful te eten als je gaat snacken. Dit wil zeggen dat je nadenkt waarom je gaat snacken. Zijn er bijvoorbeeld negatieve emoties die ervoor zorgen dat je gaat eten, of ga je eten omdat je je verveelt? Door je bewust te zijn van de redenen waarom je eet, is de kans dat je afvalt groter.

Tip 2: gebruik kleinere borden en kommen

Door kleinere borden en kommen te gebruiken, eet je minder zonder dat je het idee hebt dat je te weinig eet. In feite misleid je jouw hersenen, door een kleine kom helemaal vol te doen met eten. Hierdoor hebben je hersenen het idee dat je veel eet omdat de kom helemaal vol zit met eten, terwijl je in feite maar weinig voeding binnen krijgt door de kleinere kom. Omdat je je vaak pas verzadigd voelt als je je bord leeg hebt gegeten, is het tevens verstandig om kleinere borden te gebruiken. 

Tip 3: leer gezond te eten

Diëten zijn erop gericht om in een korte tijd veel kilo’s kwijt te raken. Het voordeel van het volgen van een dieet is dat je in korte tijd een streefgewicht kan bereiken, maar het nadeel is dat dit streefgewicht na het stoppen met het dieet weer snel uit zicht verdwijnt. Dit komt omdat je na het volgen van het dieet weer begint met jouw oude eetgewoonten, waardoor je in eerste instantie was aangekomen. Door jouw eetgewoonten aan te pakken en te leren om gezond te eten, is de kans kleiner dat je terugvalt op je oude gewicht na het volgen van een dieet. Sterker nog, als je dit doet heb je eigenlijk geen dieet meer nodig, omdat je door jouw gezonde eetpatroon niet meer aankomt.

Tip 4: mijd alcohol

Alcohol bevat niet alleen veel calorieën, maar is ook slecht voor de lever. En omdat de lever de natuurlijke vetverbranding van het lichaam stimuleert, kan het drinken van alcohol echt een negatief effect hebben bij het afvallen. Daar komt nog bij dat je met een slok alcohol op vaak niet meer goed nadenkt over het eten dat je eet. Zo ben je in een beschonken bui sneller geneigd om een portie bittergarnituur te bestellen, dan wanneer je nuchter bent. Door alcohol te mijden, wordt de strijd tegen overtollige kilo’s dan ook gemakkelijker.

Tip 5: honger jezelf niet uit

Door jezelf uit te hongeren, val je in een korte tijd veel af. Echter, deze resultaten zijn niet zichtbaar op de langere termijn. Zo kom je na het uithongeren snel weer aan als je normaal gaat eten, omdat je lichaam wanhopig vastklampt aan de calorieën en vetten die het heeft moeten missen toen je jezelf uithongerde.

Tip 6: neem regelmatig tussendoortjes

Eet niet alleen drie keer per dag, maar neem ook minimaal twee tussendoortjes. Idealiter neem je deze tussendoortjes tussen het ontbijt en de lunch en tussen de lunch en het avondeten. Na ’s avonds 8 uur is het niet meer verstandig om tussendoortjes te eten, omdat je nu niet meer goed verteert.

Tip 7: sla je ontbijt nooit over

Door je ontbijt over te slaan, komt je spijsvertering later op gang. Hierdoor verbrand je minder vet dan wanneer je wel gewoon een ontbijtje eet. Daar komt nog bij dat een goed ontbijt de trek vermindert, waardoor je minder snel grijpt naar ongezonde lekkernijen. Zo is de kans kleiner dat je zondigt als je een goed ontbijt eet, dan wanneer je dit niet doet en de dag opstart zonder een gezond ontbijt. 

Reactie toevoegen