7 redenen waarom yoghurt (opnieuw) opnemen in je ontbijt een goed idee is

Inhoud

Een gezond ontbijt samenstellen, het is niet altijd even makkelijk: tijdsgebrek, gebrek aan inspiratie, niet de juiste zaken in huis... Met een potje (natuur)yoghurt ben je nochtans al op de goede weg! In dit artikel leggen we je uit waarom. Ontdek hieronder 7 redenen waarop yoghurt (opnieuw) opnemen in je ontbijt een goed idee is.

Bron van calcium

Calcium is een belangrijk mineraal voor het lichaam: het draagt bij tot de instandhouding van normale, gezonde botten en is dus van belang voor ons beendergestel. Een langdurig gebrek aan calcium kan tot osteoporose leiden.

Vooral melkproducten zijn een bron van calcium. Het is dan ook aanbevolen om elke dag twee tot drie porties zuivel te voorzien. Daar hoort yoghurt, in het bijzonder natuuryoghurt, zeker bij. Een portie yoghurt bevat immers ongeveer 150 mg calcium. Dat komt overeen met bijna 20% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium. Door elke dag een potje yoghurt (natuuryoghurt  met vers fruit bijvoorbeeld) te eten draag je, op een simpele en relatief goedkope manier, bij tot je dagelijkse inname van calcium.

Bron van proteïnen

Daarnaast is yoghurt ook een bron van proteïnen (eiwitten). Proteïnen kunnen we zien als ‘bouwstoffen’ voor ons lichaam. Naast hun bijdrage tot de instandhouding van normale botten, dragen de proteïnen in yoghurt immers ook bij tot de groei en de instandhouding van je spiermassa.

Bovendien leveren proteïnen uit melkproducten alle zogenaamde ‘essentiële’ aminozuren. Ze worden zo genoemd omdat we deze aminozuren enkel uit onze voeding kunnen halen. Elke dag een portie yoghurt is dan ook een goede manier om bij te dragen aan je dagelijkse portie proteïnen. Vul zeker verder aan met peulvruchten, noten, vis, gevogelte, eieren etc.

Yoghurtfermenten helpen lactose verteren

Yoghurt is het resultaat van melkfermentatie. Daarbij worden twee specifieke levende melkzuurbacteriën worden toegevoegd aan melk om het fermentatieproces op gang te brengen. Die bacteriën zetten een deel van de lactose in de melk om in melkzuren. Het eindproduct, yoghurt, is wat dikker en zuurder van smaak. Bovendien verbeteren deze fermenten ook na de consumptie de vertering van de resterende lactose in de yoghurt bij mensen die lactose moeilijk verteren. Om die twee redenen wordt yoghurt over het algemeen beter verdragen door mensen met een lactose-intolerantie dan bepaalde andere melkproducten.

Oneindig veel variëteiten

Yoghurt is er in tal van verschillende smaken. Zo krijg je afhankelijk van onder andere de gebruikte melk en het precieze verloop van het fermentatieproces telkens een licht verschillende smaak. Verder worden er ook vaak nog vruchtenbereidingen toegevoegd aan de yoghurt, ook daarbij zijn er veel mogelijkheden (aardbei, kiwi, ananas, citroen etc.). Ten slotte bestaat yoghurt in drie verschillende texturen: vaste yoghurt, roeryoghurt en vloeibare drinkyoghurt. Elke dag yoghurt eten is bijgevolg verre van saai, het is zeker mogelijk om voldoende af te wisselen!

Perfect te personaliseren

Moest je het dan toch bij één bepaalde variëteit houden, kan je deze nog steeds gaan pimpen. Denk aan fruit, noten en zaden, granola, maar eventueel zelfs bloemenwater of notenpasta.

Makkelijk mee te nemen

Zeker potjesyoghurt is makkelijk mee te nemen. Ideaal als onderdeel van een ontbijt on the go of als gezonde snack tussendoor. Maar ook voor andere soorten yoghurt zijn er tegenwoordig heel wat bewaardozen en bekers te vinden, vaak met een apart compartiment voor bijvoorbeeld fruit, noten en zaden etc. Gewoon even vullen, goed sluiten en je bent good to go!

Interessant calorieëngehalte

Een portie van 100 gram natuuryoghurt bevat gemiddeld 60 à 70 calorieën. Vandaar dat yoghurt niet alleen goed past bij het ontbijt, maar ook geschikt is als snack of dessert. Of wat dacht je van koken met yoghurt, bijvoorbeeld als alternatief voor room of boter om variatie te brengen?

Dit artikel is geschreven met hulp van Danone, expert in yoghurt.