7 gezondheidsvoordelen van kurkuma

Inhoud

Kurkuma is niet alleen een heerlijk kruid dat een mooi kleurtje aan je eten geeft, het is ook nog eens ontzettend gezond. Vooral hoog gedoseerd kurkuma als voedingssupplement kan je gezondheid een flinke boost geven. Wil jij weten wat kurkuma voor je gezondheid kan betekenen? Lees dan snel verder.

1: Ontstekingsremmend

Hoewel een ontsteking in sommige gevallen een manier is om je lichaam tegen ongewenste binnendringers, zoals bacteriën, te beschermen, zijn er echter ook ontstekingen die je heel ziek kunnen maken. Dat zijn langdurige of zelfs chronische laaggradige ontstekingen. Deze ontstekingen in je lichaam merk je vaak niet op, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat je jezelf minder fit voelt en dat je sneller ziek wordt.

Curcumine helpt om deze ontstekingen te voorkomen en verminderen.

2: Verlichting bij artritis

Dankzij de ontstekingsremmende werking van curcumine, kan kurkuma ook helpen om artritisklachten te verlichten. De pijn in gewrichten, het belangrijkste symptoom van artritis, wordt namelijk veroorzaakt door ontstekingen. Als deze ontstekingen afnemen, wordt de pijn ook minder. Kurkuma kan hierbij zelfs net zo effectief zijn als de pijnstillende medicatie die vaak wordt voorgeschreven aan artritispatiënten, maar dan zonder vervelende bijwerkingen.

3: Boost je spijsvertering

Kurkuma kan helpen om je eten beter te verteren. Voor een gezonde spijsvertering heb je namelijk spijsverteringssappen nodig die worden aangemaakt in je galblaas. Kurkuma zorgt ervoor dat je galblaas beter functioneert, waardoor je voldoende van deze sappen aanmaakt.

4: Houdt je hart en bloedvaten gezond

Hart- en vaatziektes zijn een van de meest voorkomende doodsoorzaken. Er zijn verschillende factoren die je risico op deze aandoeningen kunnen vergroten of juist verkleinen. Kurkuma heeft een positief effect op veel van deze symptomen. Het draagt bijvoorbeeld bij aan een gezonde bloeddruk, gezonde cholesterolwaardes en het voorkomen van bloedstolling.

Daarnaast helpt ook de ontstekingsremmende werking van kurkuma om je kans op hart- en vaatziektes te verlagen, onder andere doordat het ontstekingen in de vaatwanden tegengaat.

5: Antioxidantenbom

De gezondheidseffecten van kurkuma zijn vooral te danken aan de curcumine die erin zit. Curcumine is onder andere een sterke antioxidant. Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen in je lichaam. Dit is ontzettend belangrijk, omdat vrije radicalen het risico op tal van ernstige aandoeningen kunnen vergroten.

6: Lichaamseigen antioxidantenzymen

Wist je dat je lichaam ook zelf stoffen met een antioxidantwerking aanmaakt? Deze stoffen noemen we antioxidantenzymen. Ze zijn ontzettend krachtig en onmisbaar om je lichaam gezond te houden. Curcumine ondersteunt de aanmaak van je lichaamseigen antioxidantenzymen, waardoor het dus op twee manieren helpt om vrije radicalen te bestrijden.

7: Gezonde hersenen

Bij het gezond houden van je hersenen speelt BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) een belangrijke rol. Dit is een soort groeihormoon.

Verschillende hersenaandoeningen, zoals alzheimer, worden gelinkt aan lagere hoeveelheden van dit hormoon. Kurkuma stimuleert de aanmaak van BDNF. Hierdoor helpt het dus om je hersenen gezond te houden. Ook dit gezondheidsvoordeel is weer te danken aan curcumine.

Eens uitproberen?

Hoewel kurkuma heel fijn is om in de keuken te gebruiken, volstaan die hoeveelheden vaak niet om er ook de ten volle de heilzame effecten van te merken. De minimum hoeveelheid van 500 tot 1000 mg kurkuma-extract haal je wel met een voedingssupplement.

De Curcumed® Bio PQ-tabletten van Nutrimed bevatten bijvoorbeeld een unieke combinatie van 500 mg kurkuma-extract en 5 mg Bioperine® (wat ervoor zorgt dat de kurkuma beter opgenomen wordt in het lichaam).

Ook goed om te weten: er loopt momenteel een actie waarbij je Curcumed® Bio PQ eens kunt uitproberen met wel 30% korting. Bovendien wordt je bestelling tijdelijk gratis verzonden, al na 1 à 2 dagen bij je thuis!