Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

UGent wil jongeren reclamewijs maken!

shana
3 min read

Op 25 mei lanceert Universiteit Gent het gameplatform reclamewijs.ugent.be waarop jongeren uitgedaagd worden om hun reclamewijsheid te verhogen, waar enkele casual games te vinden zijn over reclame. Jongeren kunnen via deze games meer leren over online reclame en ze kunnen hun reclamewijsheid testen met een korte quiz.

Game jezelf reclamewijs!

In september 2014 startte UGent met de ontwikkeling van een gameplatform om de reclamewijsheid van jongeren te verhogen. Ook jongeren zelf en enkele stakeholders uit de pedagogische, academische en reclamewereld namen deel aan de brainstorm over het concept en voorzagen de ontwikkelaars van feedback op hun scenario’s. Het resultaat is een online platform met vier verschillende mini-games.

De games leren jongeren reclame herkennen en er kritisch mee omgaan. Zo is het in Count the Ads de bedoeling om zo veel mogelijk reclamevormen als zodanig te markeren: de game bevat een uitdagende mix van opvallende formats zoals banners, maar ook moeilijk te herkennen reclamevormen zoals native advertising en gesponsorde blogs. In Profile Crush worden de persoonsgegevens die jongeren vrijgeven via Facebook verwerkt in het game, om hen te confronteren met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die ze online soms onbewust prijsgeven.

Reclame: alomtegenwoordig en steeds moeilijker herkenbaar

Advergames, gesponsorde blogs, gepersonaliseerde reclameboodschappen op sociale media, virale filmpjes,…. De online wereld staat vol met reclameboodschappen. Dit kan positief zijn aangezien reclame een nuttige informatiebron kan zijn voor kinderen en jongeren. Allerlei events, apps en sites blijven bovendien gratis door middel van reclame. Toch verloopt het niet allemaal zonder risico’s.  Reclame wordt vaak ingebed in media-inhoud waardoor het zeer moeilijk te herkennen is als reclame. Het resultaat is dat kinderen vaak niet beseffen dat het leuke spelletje of filmpje tegelijk ook reclame is, wat kan zorgen voor onbewuste beïnvloeding. Ook bij de overheid is er een toenemende aandacht voor media-en reclamewijsheid. Zo is er volgens minister Gatz niet enkel nood aan een herziening van het beleid op juridisch vlak, maar ook via empowerment van kinderen, jongeren en zelfs volwassenen door middel van educatie en sensibilisering. Hoog tijd dus om de reclamevaardigheden aan te scherpen en daar kan het game-platform van UGent mee helpen!

Geïnteresseerd om aan de slag te gaan met deze games? Surf dan naar reclamewijs.ugent.be! Tot 26 juni kunnen de jongeren (tussen 10 en 16 jaar) deelnemen aan onze wedstrijd en maken ze kans op een tablet!

Maak kans op een tablet!

Weet jij perfect wat online reclame is en ben je ervan overtuigd dat je alle reclame moeiteloos herkent? Ga dan de uitdaging aan en maak kans op een Samsung Galaxy Tab 4!

Wat moet je doen? Simpel! Surf naar reclamewijs.ugent.be, speel onze games en beantwoord vervolgens de reclamewijze wedstrijdvraag en maak kans op een tablet! De winnaars worden op 26 juni bekend gemaakt. Alle info omtrent de wedstrijd kan je hier vinden.

Wilt u meer weten over reclamewijsheid? Neem dan contact op via www.AdLit.be of mail naar Liselot.Hudders@Ugent.be.

Door shana

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…